Teatterissa mellakoidaan

Apostolien teoissa (luku 19, jakeet 23-41) on hauska kertomus Efesoksen kaupunginteatterista.

Efesoksen kaupungissa lietsotaan mellakkaa. Agitaattorina häärii mies nimeltä Demetrios. Hän on hopeaseppä.

Demetrios ja tämän kollegat ovat varakasta väkeä. He ovat koonneet omaisuutensa takomalla Artemis-jumalattaren palvontaan liittyviä kuvia.

Hiljattain Efesokseen on saapunut Apostoli Paavali. Jos kansa innostuisi hänen uutisistaan,  Demetrioksen takomien töiden kysyntä ja menekki pienenisivät. Se merkitsisi vähemmän rahaa Demetriokselle.

Demetrios on taitava puhuja. Hän laventaa huoltaan omaa itseään ja ammattikuntaansakin suuremmaksi:

”Eikä siinä kaikki: voi käydä niin, että suuren jumalattaremme Artemiin temppeliä ei kohta enää pidetä minään ja hän menettää mahtinsa — hän, jota koko Aasia ja koko maailma palvelee.”

Kansa humaltuu Demetrioksen julistuksesta. Jos ei koko maailma, niin ainakin Efesos alkaa vapista. Kaupunki joutuu ”kuohuksiin”. Väkeä alkaa ”virrata” teatteriin.

Apostoli Paavalikin mielii mukaan, mutta häntä estetään:

”Muutamat maakunnan korkeat hallitusmiehet, jotka olivat hänen ystäviään, lähettivät hänelle sanan ja varoittivat häntä menemästä teatteriin.”

Teatteri-sanan yksi juuri  on kreikan sana theatron.  Alunperin se tarkoitti draaman tai kultin katselemisen paikkaa ts. katsomoa.

Theatron oli ihmisten kokoontumisen ja yhteisön paikka. Se saattoi olla tarkoitukseen sopiva luonnonrinne, aukio tai myöhemmin myös rakennus.

En tiedä millainen paikka Efesoksen theatron oli. Joka tapauksessa Demetrios suurine puheineen sai joukot koolle – tosin aluksi kaikkea muuta kuin katselemaan tai kuuntelemaan toisiaan:

”Teatterissa vallitsi täysi sekasorto. Toiset huusivat sitä, toiset tätä, eivätkä useimmat edes tienneet, miksi oli kokoonnuttu.”

Joku heiluttaa kättään saadakseen puheenvuoron. Hänen uskontonsa on kuitenkin väärä. Mellakka kiihtyy.

Sitten huutaa kaupungin sihteeri. Yllättäen häntä kuunnellaan. Sihteeri ei puhu omasta puolestaan. Hän valottaa niin Demetrioksen huolenaiheita kuin Paavalin toimintaakin uusista näkökulmista.

Kansa rauhoittuu. Näytös on päättynyt. Katsomo tyhjenee.

Efesoksen teatterissa tehtiin yhteiskunnan kipupisteitä näkyväksi monesta näkökulmasta ja usealla tavalla. Sekä hurja huuto,  että harkiten lausutut mielipiteet olivat tarpeen. Mellakka ei syntynyt vaan laantui teatterissa.

Maakunnan korkeiden hallitusmiesten olisi kannattanut olla paikalla – vähintäänkin ottamassa opikseen kaupungin sihteerin toimista rauhan puolesta.

Rakenna valitsemasi aiheen ympärille draamaa kuin Efesoksen teatterissa.  Anna huuto- ja puheenvuoroja  niin demetrioksille, väkijoukoille kuin sihteereillekin. Jätä yksi ilman suunvuoroa ja toinen kokonaan pois paikalta. Saat käsikirjoitukseesi ja näytelmääsi oivaltavia näkökulmia ja hyviä jännitteitä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s