Keskity myymällä lippuja

”Pyytäisit tuttujasi myymään lippuja”, ohjaamani ryhmän näyttelijä sanoi minulle ja jatkoi: ”Silloin sinulla olisi aikaa ja rauhaa keskittyä.” Ymmärrän huolen. Parhaillaan ohjaamassani esityksessä minulla on myös rooli näyteltävänä. Ja keskittyminen on tärkeää.

Mutta miten pitää keskittyä ennen näytäntöä? Tiedän, että keskittyäkseen joku höpisee itsekseen vuorosanojaan. Hän saattaa tosin halvaantua, jos ei pystykään hokemaan niitä oikein sanasta sanaan. Hyppää siitä sitten näyttämölle turvallisesti ja rennosti!

Toinen punnertaa ja pomppii. Hän haluaa pitää kroppansa lämpimänä. Kolmas vetäytyy nurkkaan ja yrittää vain tyhjentää mielensä.

Tärkeämpää kuin keskittymisen tapa on keskittymisen kohde. Mihin sinä keskityt ennen esityksen alkua?

Minulle tärkeä elementti teatterissa on läsnäolo yhdessä tiimin ja yleisön kanssa. Teatteri on hetki, jossa liuta katsojia ja teatterin tekijöitä ovat koolla samassa paikassa samaan aikaan. He jakavat saman ajan ja parhaimmillaan samat tarinat ja todellisuuden.

Usein näytelmä alkaa ”toimia” vasta loppua kohden. Alku menee lämmitellessä.  Mutta eikö  yhteistä läsnäoloa voisi  rakentaa jo ennen näytännön alkua – vaikka sitten myymällä lippuja?

Eristäytyminen tai hikiliikunta ennen esitystä saatta viedä näyttelijän todellisuuteen, jonne yleisö tai vastanäyttelijä eivät millään löydä. Näyttelemisestä tulee kaavamaista, poissaolevaa, teknistä ja epäuskottavaa.

Jos jaat katsojien kanssa hetken tavallista todellisuutta ennen esitystä, he ovat heti valmiita lähtemään mukaasi mitä ihmeellisimpiin seikkailuihin esityksen alettua.  Osaamisen ja epäonnistumisen teatterista tulee vahvaa osallisuuden teatteria.

Urheilija keskittyy mielikuvien avulla. Hän käy ajatuksissaan läpi suorituksensa jokaisen vaiheen. Teatteri on  enemmän elävä organismi kuin vakiona toistettava suorite. Liian lukittu mielikuva näytelmän etenemisestä murentaa aidon vuorovaikutuksen.

Lippuja myydessä joutuu keskittymään läsnäoloon ja vuorovaikutukseen.  On reagoitava tilanteen vaatimalla tavalla.

Vuorovaikutus jatkuu näyttämöllä. Kuuntelen vastanäyttelijää ja reagoin hänen sanomisiinsa. Olen tässä ja nyt valmiina heti näyttännön alusta saakka – yhdessä muiden näyttelijöiden ja yleisön kanssa.

Oletko kova jännittämään? Kohtaa lohikäärme etukäteen! Myy lippuja, opasta katsojia paikalleen tai auta narikassa. Tee konkreettisia asioita. Näin rakennat toisia kunnioittavaa ja kuuntelevaa vuorovaikutusta ja yhteistä läsnäoloa. Muu syntyy kuin itsestään ja onnistut näyttämöllä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s